Wednesday, September 7, 2011

Tulisan Cantik,Orang Suka ?



Mr AA menulis guna tangan...... ^^


Apabila berkata tentang tulisan cantik,AA berani katakan hampir 80 % adalah dalam kalangan pompuan. Oleh sebab itu, kebanyakan mereka ini duduk diam2 buat kerja sebagai setiausaha ,presenter dan sebagainya.  Adakah ini menandakan rata-rata tulisan lelaki tak kemas? Err….  Tak semua.


Memetik artikel dari blog guruohguru ,


Menjadi tabiat saya sejak memeriksa buku-buku pelajar, saya akan memilih buku pelajar yang paling cantik tulisannya dan yang paling kemas.

Rupa-rupanya saya juga terpengaruh dengan tulisan cantik. Mungkin ini sebagai motivasi untuk saya. Tetapi saya tidak mengabaikan buku-buku pelajar yang lain. Gara-gara penangan tulisan cantik. Kadang-kadang tidak terfikir dahulu, sekarang baru saya rasai keseronokan memeriksa tulisan cantik.

Dan yang paling menarik juga, kebanyakan pemilik tulisan cantik di sekolah saya adalah dalam kalangan pelajar lelaki. Mereka juga selalunya pelajar terbaik sekolah. Inilah dia penangan tulisan cantik!”



 Oleh itu,tulisan semula jadi cantik @ tidak, itu bukan persoalan.





Hari ini AA nak kongsi, cara-cara untuk mendapat tulisan cantik. Walaupun tulisan AA takde la secantik mana tapi boleh lah..

1) Cuba kita curi masa sekejap,  target  10 orang yang mempunyai tulisan cantik . Tak kisahlah, kawan-kawan,guru –guru ataupun keluarga.  Korang  teliti betul-betul bentuk /design tulisan mereka.  Tulisan kan ada macam-macam style, ada yang menegak,bulat-bulat ,bersambung-sambung dan  macam-macam laa..hehe… Selepas itu,korang tiru bulat-bulat tulisan mereka didalam buku nota. Dah selesai tiru 10 tulisan, korang pilih… Mana tulisna yang korang mampu buat dan kelihatan sungguh cantik..ewahhh.. kalau tak yakin dengan keputusan sendiri, cer suruh kawan judge. Mana satu paling cantik antara 10/10 tu..hehe

2)Penggunaan pen sangat penting sayang.. Kalau tulisan kecil, lebih baik bermata bulat dan 0.7.. Kalau tulisan besar, 0.5 lah ..  Pen yang AA suka gunakan ialah Paper mate dan Stabilo! Hehe..  Kalau hilang,memang  nangislah AA nak cari yang betul-betul serasi dengan tangan nih.. 

“ mana aku letak pen ni.. alahai, pen tu tak sedap ahh” * shuuuu...campak jejauh

3)Kita kena rajin menulis. Practice makes perfect.. Sepertimana main gitar jugak, kalau dah lama tak petik.. boleh sumbang beb.. So, rajin-rajinlah capai pen dan kertas. Tulis saje apa yang korang suka.. haha 

4)Belajar tulisan baru takpe tapi jangan suka-suka nak tukar tulisan .Macam AA, sejak tingkatan 1 -3 … Tulisan sentiasa berubah-ubah.. Macam takde pendirian..Pernah sekali,cikgu Bahasa Melayu AA tegur macam ini:



 “Saya peningla baca tulisan awak ni.. Sekejap menegak,sekejap condong.. ganggu btul lah.. Awak tahu tak, sebab tulisan awak ini lah saya boleh tolak markah awak taw! “ Err… Sejak kena tegur macam itu, AA tekad nak perbaiki tulisan. Nak tanding tulisan sorang minah kat meja depan tu, hahahaha.. yeah! I got it..



Perlu ingat!



AA pernah terdengar orang kata, tulisan ini melambangkan keperibadian seseorang. Kalau dia tulis sampai timbul urat sendi dakwat tu pada kertas(over!), eh dia nie tegas pada pendirian dan tangkas.. Kalau samar ..nampak tak nampak tu, dia bukanlah orang yang panas baran /pemarah.. hehe..   Jadi pilihlah TULISAN KEKAL korang dari sekarang ! AA yang mana satu ya??? mmmm… ^^



Lecturer pernah berkata: “ saya tahu signature antara kamu.. Mana satu original,mana satu palsu..”



Jangan risau! Kalau ada orang kata korang macam tulisan doktor, itu satu kelebihan jugak… bukan senang nak dapat title doktor .. Kau ade???hihihik.. So,jangan berasa rendah diri k. Yang penting, orang boleh baca dan paham apa yang kita tulis itu sudah memadai. Hehe

Kadang-kadang AA merungut jugak ,mentang-mentang tulisan boleh tahan… Suka-suki-laki-tiri-bapak -jiran-diorang je nak buli kita! ~nasib badan kecik



“nip, macam biasa kerja kau tulis je.. Jangan pergi mana-mana..… Aku dan Arif(bukan nama sebenar) present..”  *adehh,pengsan di bahu wan maimunah

 Tapi percayalah, tulisan cantik orang suka dik.. ^^

 Di kesempatan ini, AA nak ucap terima kaseh pada - Alif Haris,Nur Amallina, sis Liyana Zahim , dan Atik sebab sudi bagi kad raya..hehe ^^ .. eh siyes,tulisan diorang cantek!  :)












NOTA KAKI : Dah lama giler tak praktik tulisan jawi..  Keras dah tangan ni.hahaha..

55 comments:

nini said...

tulisan saya macam-macam rupa ada...depends atas mood saya...kalo rasa nak tulis lawa, lawa lah, kalau nak tulis bulat, jadi bulat2...eheh

PemilikCahaya said...

tulisan sy pun berubah-rubah ikut mood...tp time sekolah dulu sy lah jd pembantu cikgu..cikgu suka suruh saya tulis kt ppn itam..katanya dia penat!!

cik sakdi said...

dlm family, abg abg n abah tulisan lawo giler. tulisan kakak pon lawa2. tulisan aku je biasa. rasa mcm anak angkat pon ade dulu. hahaha.. eh susah la nak ubah tulisan.


p/s: nasib baik xanta kad raya kat anif. kalu x maluuu ooo. haha taun dpn ye, nak berlatih dulu.

amrlaqm said...

tulisan aku berubah2 mengikut cuti..
kalau cuti lama, buruklah tulisan aku..
kalau cuti kejap je, eh tak bestlah cuti kejap..
hahahaha apa aku ckp nie =.='

Anonymous said...

aku perempuan ,tulisan aku xcantik.
time exam pemeriksa siap cakap lagi " , biar tulisan tu elok siket.. mudah dipaham" pemeriksa tu lalu sebelah aku.. aku tahulah die tuju kat aku -.-"

tapi aku xberubah pun.. sebab aku tetap dgn pendirian aku. eh cam tu boleh ke?? nghahah

Anonymous said...

saya bab tulisan mmg kena cntk!!dulu time kecik,bila tulis bengkok2,x phm2 kan..kena ketuk jari ngan pen oleh ckg tuition..n thnx to her..alhamdulillah!tulisan saya skrg mmg mcm org kata guna computer ea?heheheh...ramai kata cntk walaupun kekadang xde mood,,tpi saya ttp kena jaga jugak..coz tulisan menggambarkan keperibadian seseorang..prisip saya..hehehehhe..bkn menunjuk:)

nine said...

err tulisan nur amallina memang cantik. owner tulisan tuh pun cute jek. HAHAHHAHA

Unknown said...

bapak riak tulisan cantek :P

m said...

kalau lelaki bertulisan cantik, agak kagum! =D

RHI said...

kakak tak tahulah kategeri tulisan apa, tapi kakak suka guna mata pen halus/tajam yang bulat tak suka, makin hodoh tulisan kakak nanti

Liyana Zahim said...

Rase nk wat knduri syukur ade org puji tulisan akk cantik.. Cantik hapekemende tu nip.. Cam cakar kobau je.. Hahahahahaha~

Anonymous said...

nie mesti kes ade orang puji tulisan anif cantik kan?
:P

Alif Haris said...

anep .. tulisan kau cantik kot .. aku suka ! :D

jom tulis khat hehe

Wadi AR said...

gua suka tuisan cakar ayam. sgt berseni

Lea Isnawi said...

x suke menulis, lagi suka menaip

har3

Syahir Ramli said...

tulisan tu automatik akn brubh ble msok dewan kuliah...sbb nk kne tulis laju2 klo x nnt terlepas nk tulis nota pntg...so mse tu la, tulisan akn jd mcm tulisan tamil pon ade jgk... hihi

Anonymous said...

Hehe, same goes ;)

Skrg pnye tulisan mmg yg worst la, klau tlis cpt2 amat la tak kemas. Menyampah tp buat jgak, haha XD

vampire's lovex said...

ha'ah !! tulisan lelaki banyak gak yg cntik lagi dpda tulisan pmpuan.... tapi tu la,kalau yg cantik ,,cntik sangat....yg x cntik..pehhh x faham nak baca hahahahha

iPai said...

hee, kat kelas aku aku selalu dipuji tulisan cantik .. heheh .. segan juga sebab sampai masuk U, semua nak cepat sampai senget2 tulisan aku .. ehhe

rasa ye macam normal bila tulisan perempuan cantik dan kemas tp bila laki tulisan cantik macam klua berita CNN je .. hehe

cik bulan said...

ko x masuk jawi lagi??ahahahaha..o.o

nurdani said...

tulisan saya bersambung2.tp kadang2 ikut mood jugak.huhu. nak kata cantik tu tak tahu la.memang best tengok tulisan cantik ni

Umie Nadhirah said...

kau nak cakap tulisan kau cantik lettew.. wewit sekali.. haha.. nak tengok tulisan kau bulih??

yayath said...

hehhe..entry yang menarik..betul la..kalo lama da x menulis siyes rasa kekok je tulisan tuh:)

Unknown said...

hehe..betol la tuh..tapi skang ni apik da lame tak menulis

- said...

tulisan saya cantik ^OO^

Anonymous said...

tulis mcm biasa pun selalu kene puji.cikgu ckp kemas n cantik.(kembang idong sat)semenjak berhenti kerje,da lama xmenulis jawi.adesss..
dari tulisan juga orang boleh kenal identiti kita.de sesetengah company luar negera akan de test macam tuh.

syuxer said...

tulisan bro alif haris serius cantik..aku pun dapat kad raya dari dia..

tulisan aku tak berapa kemas..kejap berdiri tegak,kejap2 senget hehe..

tulisan memang mengambarkan personaliti seseorang hehe..

tulisan cam cakar ayam dari doktor je sungguh misteri hehe..tak leh nak bajet itu doktor betul2 or doktor tangkap muat hehe..

Anyyss Shuhaimi said...

AA,tulisan ko cantik tak? :p

Anif Abdullah| AA said...

nini: ouhh.. ikut mood plak eh.. hehe

eszyamin: anak murid kesayangan cikgu laa ni..haha

cik sakdi: haha.. camtu plak eh.. err,thn depan jgn lupe hantar k?hehe

amirul aqiim: betul gak.. tangan dah krem ye dak..hehe

el-janna: depend pada diri jugak..huhu.. janji org paham k :)

eyfa zalifa: nak sangat tgok tulisan awak..leh?hehe

peah ros: pasan lebih nampak..hehek

syrupmasin: mane ade arrr... tampaq satgi..hehe

mya: hmm....

yatie: ouhhh.. maybe dah sesuai ngn tulisan akak la tu.hehe

liyana zahim: hahak.. seni la kak..^^

chemay: mmm.. entahla.. hehe

alif haris: jom jom!! hehe

Anif Abdullah| AA said...

wadi AR: saya suka tulisn cacing kepanasan..hehe..

lea: ni mesti hobi kat umah menaip!! :P

syahir ramli: btui2...diri kita je yang paham ye dak.hehe..

nurnajwa: ada 2 situasi,tulisan nak cepat n normal... so,mesti ada diff kan?huhuu

vampire's lovex: kadang2 lelaki ni nak cepat.. kalau dlam exam pon,comot ya rabbi..hehe

ipai: cewahhh.. nak tengok tulisan kau leh?hehe.. CNN ,bernama.. sume ada..^^

cik bulan: haha.. takde idea lagik :p

nurdani: kann.. sedap je nak baca :)

umie: mana ade cantek .bese je ..*tutup muka

yayath: kena biasakan tangan tu menulis ya..hehe

apik pehe: apik dah keje tu lama xmenulis ye tak...hehe

shalina: eh bagi alamat umah! nak bagi adiah hamper..haha

MAYA_mustwany: nak tengok idung awak kembang leh?hehe.. company luar eh..ooooo

syuxer: tula pasal... nak tgok tulisan kau syux...hehe..

anyyss shuhaimi: err... tak pon.. :)

hafrawiey ozakawa said...

wahh..betul...tulisan membawa imej kite jugak kn...

follow back at http://hafrawiegeek.blogspot.com/

nurulain1011 said...

lelaki pun ramai jugak tulisan cantik...comey aje tengok..kalau saya, depends pada mood..org pompuan kann..moody tak habess habess..haha


;P

Unknown said...

tulisan gua tulisan doktor , muehehe

ZWAN SABRI said...

kalau bab tulisan ni, zwan time 5 minit pertama je tulisan cantik.. then lepas tu dah start dah jadi cakar ayam.. HEHE


MySuaraBlog: Syiling 50 Sen Tahun 2006

Liyana Aziz said...

tulisan yana sangat kecik dan kadang2 kemas kadang2 tak... tak bila kena salin nota secara pantas...

pernah kena tegur masa sekolah sebab tulisan kecik sangat

Unknown said...

haha..dah macam tutorial buat tulisan cantek..bagus2 :)

kakak aku ckp tulisan aku mcm tulisan katun..

Fathiah Hamim said...

tulisan fa berubah ikut pen. hehe

EzayHadry said...

<--tulisan tak cantik
hadoii selalu org cakap tulisan budak2 *motep*

Dialog™ said...

serius,

tulisan aku memang cakar ayam weh !


kah kah kah

shamyheart said...

tulisan kak sha cantik (masa tingkatan 1). then, dah kurang cantik.

skrg ni biasa jer. kalau tulis cepat n tak penting, tulis cincai jer. tapi kalau penting, tulis elok2.

p/s: kad raya anip tak sampai2 pun. sesat kot.

khadijah nas said...

setuju.. tulisan tu melambangkan siapa tuan punya tulisan, selalunya kalau fotostats notes member member dah boleh kenal ni nota sapa tuan nya, kalau tulisan cantik senang hati nak study kalau tulisan tak reti baca nama tuan dia la yang nai :).

arituarini said...

tulisan aku ni cakar itik.. kih kih kih

IMANSHAH said...

erm tulisan saya biasa je..tapi jadik cg ni sakit jiwa, sebab tulisan anak murid macam2 pesen

Kira Sakura said...

thanks tip tue AA.. ade orang tegur tulisan kira susah nak paham... adessss penangan dh bpe lame x menulis, asyik menaip jer... =.="

Unknown said...

aku kidal.. tulisan aku cakar ayam.. slalu kena tegur..haha

Aleen Aiden said...

tulisan alin xcantik...hu3

btw,header tu awesome! ^_*

ieza ashaari said...

tulisan lambang peribadi seseorang.. mak abah izfa cikgu. tulisan kena cantik, klu tak kena cubit ! sakit.. huhu..

nak tulis jawi lah. nak post kat blog.. hahahaha..

Abu Bagi said...

ah terasa aku..tulisan aku buruk dowh hahaha
btw nice entry..

ct kektus said...

tulisan kite tak menentu. kejap elok, kejap tak elok. haha



mood baik, elok lah tulisannya. mood tak baik, cacaing kerawit pon kalah tau. ;)

Anonymous said...

What a bunch of fuckin' losers.
All talking in some kind of PED lingo.
Syria gave the books on Petwood , and Hydra gave the books on OBS, so you might want to rethink REMPATE .
DIACRO is.

Addin said...

betul betul ! pernah tengok sorang cikgu nak tanda paper, mesti pilih yang tulisan kemas & senang nak baca dulu . huhu

p/s : bila dah lama tak menulis mula la tangan nak gegar gegar bila tulis . hahaha

amna said...

tulisan saya tak pernah state satu.. mesti nak tukar setiap sem T.T

fatin syahirah :) said...

nak cari pen yang serasi dengan tangan memang payah =.=' once dah serasi, lama baru tukar pen lain. tapi bengang bila nak beli, pen tu tak ada. terpaksa cari pen baru. payaaaaah =.='

aYAm bERkOKok said...

KAlaU sYa,TAk kIra tUliSan oWg 2,CKAr ayam aTaw pNcAk4R RumPuT..bGi sYa..tUliSan.oWg di DUnia sMa sAhaJA,xPyH TeGuR,HAHAx, tK UsaH gELak,slUmber jE,..tUlisan sAya jaGoh jUgalh tp x cNtik,tpi maCho seratalah hahaha..,aDa kah sni maNa2x pen saPU haBis paKAI SEMuanya,adA??LAw,,adA,sAYa taBEk rEsPEk tgGi lh sMa dIA,HuHU,ADA GAK mgkin sni pakai smua pen,tp beruBah2 tUlisan kan,, iTu adalah sTaiL mahIr DRi seseorg itU Jugakan ,.kaLaU tUlisan,cnTik nGan peN 2 JAK,Not gReat lh,cOz keINdahan tUlisan xkan kekal slamanya...tOL TAK? Kdg2x..sYa MeMeRhaTI MAnusia di duNia nie, Ada juga smpai sepet2 mata membAca, bIasa ,tRip tk PahAm sUdah nAk bAcA,. ApA BlE bUat,tanggungjawab itU waJib maKcik., aPa kO DaKwAT?MeRah,biRu,hItam,hIjaU..... BuAt2 SuSah jAk Lah geNK,.sUsah jUga kiTA NIE geNK laW HAri-haRi mAu sEnang kaN,.BaCa jaK LAh PerLAhan-lahan, dEngAn tEliti,..uKiran tUlisan tak menjadi masaLah... maLah..kiTa lbh bRpngAlam lg,..daN iTu sDh paSti m'beri INgatan pda kTa kecil2 dahulu,biLa sTarT belajar menulis,c0nteng sana sni, kertas,.bOLEh bAcA jiWa sEsEoRg meLAlui tULisannYA,. BYk cEriTA teRtUlis di si Tu daRi sEgi tUlisannya..,JARak,rapat tulisannya,tOl tak fWen,..baGi sAja tUnjuk aJar menulis dengan jiMat cermat ekeke,.meNgIkuT cAra peRgaUlanNya lg bgs. .haPpy-happy utk dia utk kta jga.. ,tetap mnjdi cOrak2 tULisan,mcm pelaNgi petAng tU jdnya ..hEhEK OmEL SkiT.,.taKPA KAn ..Go.! nExTTTTTT yaNg bRgeLar gUru,tEaCher kHa,kAkaK Kha,aUNtie kHA, JaGALah AnAK-ANAK pLaJar Yg msh bRseKOLah sebaiK BaIknya ..bEndUnglah mUridmu deNgAN iKhlas.. ,BiArpun dr sgi tUlisannYa bUruk kah apa kah,.baGi saJa pUjian ala kadar paDa kerjanya..itU pun dah kira(maRveles) ..gReat,,, sApa tAw,sUaTU haRI NaNTi ,,DgN PuJIan sMgT peRiNgaTan tRceTuS dGn sEndrinya., mEnjaDi muRid leBiH baIk lagI..HEHehex,bUkan apa sbB guRu sKg niE,sUka tAbUR MArUah mUrid2xnya,kOT KOT. . .aNak sUlTan kaH...pOlis peNjara kah,eHh sEram..trUtama bUdak seKolah rEndah,slALu menGADu benar tnTng mslh d sekolah..,"itu danger " aPa kAn lg mEneNgah...uHhUhu! AiH,ckuplh suda..,trlbh sda,maf syak ya sobs semua XD ..hhhmmm..jan marAh ciKgU,,(pendapat masing masing) maNa2 nAsiHaT sdkt sbyk di dUNIA haRus disErap..yG pnting nIlaian dri pemahaman dri sahaja...byExxx sEmUa,..saLamulaikum. . .

YNGWIE MALMSTEEN said...

SOKONG100% BETUL KATA SI AYAM BERKOKOK.. APA YANG SAYA DAPAT PELAJARI.. JANGAN BERMEGAH-MEGAH HANYA TULISAN YANG KEMAS.. DALAM HIDUP KITA INI KITA TAK TAHU KELEMAHAN KITA SENDIRI.. COBAAN SENTIASA DATANG.. MANUSIA MENANTI.. ASSALAM SEMUA..